Ocak – Temmuz döneminde gerçekleşen söz konusu taşımanın 1 milyon 32 bin tona denk gelen yüzde 86’lık dilimi İstanbul ve çevre illerden gerçekleştirilirken, ihraç edilen ürünlerin başında ise otomotiv yedek parçası, tekstil ürünleri, gıda, elektronik ürünler, kimyasal ürünler, çimento ve inşaat malzemeleri geldi.
Son senelerde demiryolu taşımacılığında önemli bir ivme kazanan Türkiye’nin ihracat taşımacılığında demiryolu kullanımı her geçen yıl yükselen bir grafik çiziyor. Ulaştırma Bakanlığı da artan bu ihtiyacı karşılamak amacıyla çevreci ve ekonomik yönleri ile öne çıkan demiryolu taşımacılığını ile ulaşım altyapısını geliştirmek için sürekli yeni projelere imza atıyor. Bakanlık bu arada neredeyse yüz yıldır el değmemiş konvansiyonel hatları da yenileyerek Organize sanayi bölgelerini, fabrikaları ve limanları demiryolu ağına bağladı.
7 Ayda 1,2 milyon ton yük taşındı
Demiryolu taşımacılığının hem hız, hem de kapasite açısından Türkiye’nin ihracat potansiyelini artırdığını ifade eden yetkililer, 2024 yılının ilk 7 aylık döneminde 1,2 milyon ton ihracat taşıması gerçekleştirerek geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,2 artışla rekor kırıldığına dikkat çektiler. Türkiye’nin demiryolu taşımacılığında gelişen kapasitesinin önümüzdeki yıllarda ihracat hacmini daha da artıracağına işaret eden yetkilileri, “ Demiryolu ile gerçekleştirdiğimiz ihracat, ülkemizin ekonomik büyümesinin önemli bir unsuru. Hedefimiz, bu ağları genişleterek, Avrupa’nın ticaret hatlarında Türkiye’nin stratejik rolünü daha da pekiştirmek.” ifadelerini kullandılar.
İhracatın yüzde 86’sı İstanbul ve çevre illerden
Demiryolu taşımacılığında İstanbul ve çevre illerinin önemli bir rol oynadığını kaydeden Bakanlık yetkilileri, söz konusu taşımaların yüzde 86’sına denk gelen 1 milyon 32 bin tondan fazla yükün, İstanbul ve çevre illerden taşındığını bunun yanı sıra İzmir, Eskişehir, Ankara ve Sivas gibi illerden de ihracat ürünlerinin Avrupa’ya ulaştırıldığını belirttiler. Bu taşımaların Türkiye’nin lojistik gücünü ve demiryolu taşımacılığının ihracattaki önemini ortaya koyduğunu anlatan Bakanlık yetkilileri, Avrupa ile bağlantısallığı sağlayan demiryolu bağlantılarının hem ekonomik, hem de çevresel açıdan büyük katkılar sunduğunun altını çizdiler.
Her gün en az 8 yük treni Avrupa’ya kesintisiz ticareti sağlıyor
Bu arada Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu hattının faaliyete geçmesiyle Türkiye’nin Asya ve Avrupa arasındaki ticaret köprüsü olma rolünün daha da güçlendiğini vurgulayan yetkililer, altyapı iyileştirmeleri ve Avrupa ile Orta Asya demiryolları arasındaki iş birliği anlaşmalarının Türkiye’nin ihracat taşımacılığında daha fazla söz sahibi olmasını sağladığı görüşünü savundular.
Türkiye’nin demiryolu taşımacılığında Avrupa ile olan bağlarının giderek güçlenmesi ve bu alandaki ihracat yönelimlerinin stratejik önemine de değinen yetkililer, “Türkiye ve Avrupa arasında işlettiğimiz günlük en az 8 yük treni Avrupa’ya kesintisiz ticareti sağlıyor. İhraç edilen ürünlerin başında otomotiv yedek parçası, tekstil ürünleri, gıda, elektronik ürünler, kimyasal ürünler, çimento ve inşaat malzemeleri gibi ürünler geliyor. Bu taşımacılık altyapısı sayesinde sadece maliyet avantajı değil, aynı zamanda çevre dostu ve sürdürülebilir bir taşımacılık modeli sunuyoruz” görüşüne yer verdiler.
Demiryolu ile taşımacılığın daha çevre dostu bir seçenek olarak öne çıktığını vurgulayan yetkililer, sera gazı azaltımını ve rekabetçiliği hedefleyen Avrupa Yeşil Mutabakatına uyum sağlamak ve Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşmak için demiryolu taşımacılığının kilit rol oynayacağını vurguladılar.